“Städning är A och O både för gäster och anställda.”

 

Kim Bergén

 
 
eataly_header2.gif
 

För den italienska matmarknaden Eataly i Stockholms innerstad betyder städningen oerhört mycket. Nyligen valde man en ny städfirma, trots att den tar mer betalt än den förra. Att det är riktigt rent och fräscht i lokalerna gör stor skillnad för både gästerna och medarbetarna.
– Det är en konkurrensfördel, självklart, säger Kim Bergén, facility manager på Eataly.

Bland de vackra ljuskronorna och uppradade påsarna med kaffebönor strosar Kim Bergén omkring vant. Han har jobbat på Eataly sedan öppningen för drygt tre år sedan. I ett drygt år har han haft ansvar för städningen i lokalerna.

Hundratals människor besöker Eataly varje dag för att äta god mat, köpa matvaror av högsta kvalitet eller ta en snabb espresso. Det gör att det ställs höga krav på att varenda liten vrå är ordentligt städad.

– Städningen är A och O. Det är det första som gästerna upplever när de kommer in, säger Kim Bergén.

Svårt att städa

Men att se till att de 2 800 kvadratmetrarna är rena är inget lätt jobb. Framför allt för att Eatalys lokaler rymmer så många olika material. Marmor, massivt trägolv, linoleum och sandsten är bara ett litet axplock av ytorna som måste rengöras på ett varsamt sätt med rätt medel, som också ska vara miljövänliga.

– Det är en yrkesstolthet och en kunskap bakom att utföra ett professionellt städjobb, säger Kim Bergén.

För ungefär tre månader sedan bytte Eataly städfirma. Valet föll på Stockholms Städsystem. Enligt Kim Bergén till stor del för att företaget kändes mest seriöst. Det var däremot inte billigast.

– Men jag tycker att ett företag bör ha en så pass bra affärsidé och kontroll på ekonomin att man kan ge de anställda den lön de är värda, säger Kim Bergén.

 
 
 

“Det ska vara rent och man ställer krav, men man uppskattar det städarna gör. De är de osynliga hjältarna.”

 
 
bg2.jpg
 

Visar sin uppskattning

Städarna som jobbar på Eataly är självgående och har till viss del fått fria tyglar. Det betyder att de kan se saker som behöver åtgärdas innan Kim gör det. För det är de små detaljerna, en liten fläck på fel ställe, som kan vara avgörande.

På morgonen när städaren har varit inne och jobbat i några timmar brukar Kim prata lite med henne och visa den uppskattning han känner för jobbet hon utför.

– Jag vill bara visa att hon är duktig. Det ska vara rent och man ställer krav, men man uppskattar det städarna gör. De är de osynliga hjältarna, säger han.

Viktigt för företaget

“Va bene”, “Buongiorno”, “Grazie”. De vackra italienska fraserna studsar runt bland de anställda. Kim Bergén tar sig mycket tid att samtala med kockarna och baristorna.

Det är inte bara för att gästerna ska lockas att komma till Eataly som städningen är av stor vikt. Utan också för att medarbetarna ska må bra, kunna göra sitt jobb på bästa sätt och känna sig bekväma, berättar Kim.

– Det är viktigt för företaget att vi känner att personalen som är här trivs och att de har rätt villkor, säger Kim Bergén.

 
 
 

Tre snabba

App du inte kan leva utan?
Weekcalender, har allt i den både privat och arbete.

Favoriträtt?
Vår köksmästares Enricos skaldjurspasta.

Mazarin eller dammsugare?
Inget av dem. Älskar sötsaker men mazarin, dammsugare och marmeladkulor är inte gott. 

 
bg2.jpg
header_platsernavistadar2.gif